Vaak hebben wij een rolmodel in ons leven.
Maar weten we zeker dat ze het juiste gedrag vertonen?
Voorbeeld:
Jaren geleden hadden mijn man en ik vrienden die iets ouder zijn dan ons.
Dit liefdevolle stel bleef benadrukken dat zij een groot voorbeeld waren voor ons en dat wij ontzettend tegen ze opkeken.
Dit bleef ik altijd ontkennen. Mijn man en ik trokken uit sommige van de situaties waar zij doorheen gingen zeker weten lering, maar wij hebben hun nooit als echt voorbeeld gezien.
Het stel reageerde vaak geïrriteerd als wij ontkenden hun als rolmodel te zien.
Ondanks onze vele ontkenningen bleven zij erop aandringen dat zij ons grote voorbeeld waren.
Toentertijd wist ik nog niet zo heel veel van de kracht van woorden, maar ik wist wel dat ik niet moest instemmen met de situatie.
Nu jaren later…
Het stel gaat nu door een scheiding.
Het nieuws van de scheiding maakte me even verdrietig, want in mijn beleving horen zij bij elkaar zoals appeltaart en slagroom.
Maar het punt dat ik wil maken is dat je niet op moet zien naar de mens, de mens kan je teleurstellen. Stel je voor dat wij ingestemd hadden met hun uitspraken en wij naar het stel opgekeken hadden, hun voorbeeld hadden gevolgd, wij waarschijnlijk in een soortgelijke situatie als zij konden belanden, (een scheiding).
Wees daarom alert op het gene waarmee jij instemt!
Hoe kunt gij tot geloof komen, gij, die eer van elkander behoeft en de eer, die van de enige God komt, niet zoekt? Johannes 5:44
Dood en leven zijn in de macht van de tong; wie haar liefheeft, zal de vrucht ervan eten. Spreuken 18:21




