Zoals we allemaal weten, worden we een nieuwe schepping op het moment dat we ons leven aan Jezus geven. We worden een nieuw mens en het oude gaat verloren. Op het moment dat we de waterdoop ondergaan en weer bovenkomen, sterft de oude ‘ik’ onder water en komt er een nieuwe ‘ik’ naar boven. Dat wil zeggen: een nieuwe ik, een Christ-like me.
Ik was gisteren aan het scrollen op het internet en zag een culturele post. In dit geval ging het over mijn eigen cultuur, dus ik kan lekker dicht bij huis blijven. Het ging over de rituelen die worden gedaan als er iemand overlijdt binnen de cultuur en wat de stappen zijn die je dan moet zetten. Nu is dat niet waar deze blog over gaat, maar het is even om je een idee te geven waar ik me mee bezighield.
Terwijl ik het las, herkende ik er dingen in. Zoals ik al zei, had het te maken met mijn eigen cultuur, dus ja, that hit home. Maar tegelijkertijd liet mijn nieuwe ik, mijn nieuwe geest, mij zien dat veel van deze dingen haaks staan op het Woord. Op het Woord van God, welteverstaan. En hoewel we dit lang geleerd hebben — het is iets wat we van onze voorouders hebben meegekregen en wat we generatie op generatie doorgeven — betekent dat niet dat het ook pleasing is voor Papa.
We moeten heel alert zijn op de vraag voor wie of wat we leven. Leven we voor de cultuur waar we vandaan komen? Leven we voor hetgeen onze voorouders ons hebben doorgegeven? Of willen we vanaf heden leven voor God? Dat was dus, zeg maar, wat er aan mij werd geopenbaard.
Ik snap dat cultuur van generatie op generatie wordt doorgegeven en zo ontstaat. Cultuur is dan ook vaak regiogebonden. Maar is het ook pleasing to God? Hij heeft mij erop gewezen om deze blog te schrijven, om jou eraan te herinneren — en natuurlijk ook mezelf, want I’m alway preaching to the choir — dat het feit dat iets een gewoonte is en dat de mensen voor ons het zo deden, niet automatisch betekent dat dit is wat Hij van ons vraagt.
Dus, waar leef jij voor? Houd jij vast aan cultuur, of houd jij je vast aan het Woord van God? Let me know in the comment section, ik hoor het graag van je!
Liefs,
Alicia








