Maar soms moet je wachten of krijg je een beproeving.
Hoe groot is jouw geloof?
God is niet alleen je Vader, maar ook je Coach. Daarom laat Hij je soms wachten.
Hij weet wat jij kan, maar soms moet dat nog gevormd worden. Net als een ruwe diamant die geslepen wordt zodat de hoogste waarde eruit gehaald kan worden.
Daar zijn wij als mensen niet altijd blij mee. Soms verwachten we direct antwoord en actie, omdat wij vinden dat het meteen moet gebeuren. Zeker wanneer God iets heeft beloofd.
Maar wanneer God iets belooft, kan het soms een hele poos duren voordat die belofte werkelijkheid wordt. Ben jij dan nog steeds die trouwe volger? Ben jij dan nog steeds vol liefde voor jouw Heer?
Het maakt niet uit hoe volwassen je denkt te zijn. Je bent uiteindelijk alleen zo volwassen als de test die je aankan.
Vaak praten we groots en vol lof over onze God. Maar zodra er een serieuze uitdaging op ons pad komt, rennen we er het liefst voor weg.
Met andere woorden: volwassenheid wordt zichtbaar onder druk. In tijden van stress, verwarring en momenten waarop je het gewoon even niet meer weet.
Onvolwassen mensen storten vaak al in wanneer er een kleine vorm van druk op hen wordt uitgeoefend. Ze gooien direct de handdoek in de ring en geven op.
Dit is ook een van de redenen waarom veel huwelijken stranden. Mensen zeggen ja tegen elkaar, maar denken soms dat een huwelijk alleen uit mooie momenten bestaat en geen moeilijke tijden kent.
Sommigen hebben een romantisch plaatje in hun hoofd waarin alles rozengeur en maneschijn moet zijn.
Maar het leven laat je vaak snel genoeg zien dat dit niet de werkelijkheid is.
Soms gebeuren dingen plotseling. Hoe reageer je dan? En hoe ga je ermee om?
Hoe creëer je een gezonde balans in je leven wanneer situaties onverwacht op je pad komen? Juist op de momenten dat je er helemaal niet op zit te wachten.
Wat is dan je houding? En hoe pak je het op?
En wat doe je met de beloftes die God je heeft gegeven?
De beloftes waar je misschien al jaren op wacht?
Hou je ze levend? Of hang je ze in de kast, laat je ze verstoffen en zwijg je ze langzaam dood?
En hoe reageer je wanneer je naar je buurman of buurvrouw kijkt en ziet dat die de ene zegen na de andere lijkt te ontvangen?
Het in balans houden van situaties in je leven betekent dat je meer gelooft wat God heeft gezegd dan wat je op dat moment ziet of ervaart. En dat geldt voor iedere dag van je leven.
Denk maar aan Abraham. God had hem samen met Sarah een kind beloofd. Toch gingen er vele jaren voorbij zonder dat er een kind kwam.
Maar Abraham bleef vasthouden aan Gods belofte. Hij bleef geloven, met heel zijn hart, dat God zou doen wat Hij had gezegd.
Daarom is het zo belangrijk dat je het Woord blijft lezen. De Bijbel is waarheid en bouwt je op.
Het geeft je kennis en een diep vertrouwen in de Heer, onze God. Ongeacht de situatie waarin je je op dat moment bevindt. Hij is je hoeksteen!
Het Koninkrijk van God is een regering die nooit van haar voetstuk kan worden geslagen.
Want Jezus heeft echt al zoveel meegemaakt en doorstaan. Er werd over Hem geroddeld, Hij werd geslagen, belachelijk gemaakt en gekleineerd. Uiteindelijk hebben ze Hem zelfs gedood en aan een kruis gehangen!
En dan heb ik nog niet eens alles opgeschreven wat Jezus hier op aarde heeft moeten doorstaan.
Maar Jezus leeft tot op de dag van vandaag nog steeds. Hij zit aan de rechterhand van God!
Hij heeft de sleutels van de hel gepakt en is teruggekomen uit de dood!
Soms vergeten we wat het Koninkrijk van God allemaal heeft doorstaan.
Maar dit Koninkrijk is nog steeds de eeuwige, onverslagen winnaar. Zelfs na al die tegenstand en vreselijke beproevingen! Hoe moet het voor God zijn geweest om Zijn Zoon te geven aan Zijn creatie, die er af en toe een rommeltje van maakte… en dat tot op de dag van vandaag, en toch houdt Hij van ons.
Daarom vertrouw ik, dwars door mijn tranen heen, op mijn Jezus. En dat doe ik niet omdat Hij dat tegen mij zegt, maar omdat Hij Zichzelf al heeft bewezen. Zelfs de dood was Hem niet de baas!
Wat een liefde. Wat een kracht. Wat een standvastigheid in geloof!
En wat ik je nu ga vertellen is misschien nog wel het allermooiste:
Jij en ik zijn daar een deel van! Wij zijn inwoners van dit onoverwinnelijke Koninkrijk!
Paul schreef in Hebreeën 12:28:
‘Omdat wij een Koninkrijk ontvangen dat nooit zal wankelen of verdwijnen, laten wij dankbaar zijn.
Laten wij God dienen op een manier die Hem blij maakt, met diep respect en eerbied voor Hem.’
Thuis heb ik een move board aan de muur hangen. Het bestaat uit zes A4’tjes die volgeplakt zijn met plaatjes van dingen die God mij heeft beloofd, maar ook met dingen die mij eraan herinneren wie het centrum is van mijn bestaan. Het hangt er inmiddels al meer dan twee jaar en is gewoon een onderdeel van mijn woonkamer geworden.
Dat is ook hoe de beloftes en reminders moeten zijn in je denken en je doen. Het moet een dagelijkse gang van zaken worden. Het moet als het ware versmolten zijn met je hele handel en wandel in vertrouwen naar God.
Zodat je, wanneer er testen en uitdagingen komen, verder kunt groeien en ontwikkelen in je vertrouwen naar Hem.
Want uit vertrouwen naar God komt succes!
Dus ontvang elke beproeving alsof je de Koning gaat ontmoeten en Hem op de thee vraagt. Omarm de situatie met alle vertrouwen in Jezus.
Ik heb ook momenten dat ik voor het move board sta en denk: ja, daar staat dat ik ga trouwen.
Dat kreeg ik al te horen toen ik 32 was, vlak nadat ik was gedoopt. (Ik ben nu 49)
Juist ja… die belofte is al een hele poos geleden.
En ja, soms wil ik echt opgeven. God weet van mij dat als er een andere manier was geweest, ik die met beide handen had aangenomen. Daar ben ik heel eerlijk in!
Maar nog steeds gelooft de Heer dat ik het kan en laat Hij mij niet in de steek.
Want waar ik niet meer kan, pakt Hij het op.
Hij is mijn rots in de branding. Hij is de hoeksteen waarop ik bouw.
Zodat ik mij geen zorgen hoef te maken over geld of over hoe ik voor mij en mijn kinderen moet zorgen. Want Hij zorgt voor al deze dingen.
Hij heeft mij namelijk beloofd dat Hij mij en mijn kinderen nooit zal verlaten en nooit in de steek zal laten!
Dus als je dingen in je leven tegenkomt die moeilijk zijn en waar je soms niks van begrijpt?
GEEF NIET OP! ZET DOOR! GOOI DE HANDDOEK NIET IN DE RING!
Want dan is God met je bezig. Dat is GROEI!
Hij houdt echt zoveel van je, maar juist te veel om je zo te laten.
Wij allemaal studeren aan de universiteit van God. En het mooie daarvan is: ook al slaag je niet meteen voor een beproeving, bij God mag je de test gewoon opnieuw doen totdat je slaagt.
God wil je niet klein houden. Hij wil dat je succesvol wordt, voor Zijn glorie!
GEEF NIET OP! ZET DOOR! GOOI DE HANDDOEK NIET IN DE RING!
Het is wel belangrijk dat jij en ik ons deel doen, dat klopt.
Maar we moeten niet proberen om Gods deel te doen, want dan gaat het mis.
Die last is te zwaar voor ons om zelf te dragen. En als we niet oppassen, bezwijken we onder die druk. En dat is niet de bedoeling.
Dus bij deze wil ik je aanmoedigen om een positieve kijk te houden op alles wat God je heeft beloofd. En om die beloftes levend te houden, ook als ze nog niet gebeurd zijn.
Denk en spreek over je toekomst op een positieve manier, zoals God het in je hart heeft gelegd. Niet op basis van wat je hebt meegemaakt in het verleden of wat je nu ziet in het heden.
Hij heeft een grote toekomst voor jou en mij. Geloof het en spreek het uit!
Hier is een zin die je kunt uitspreken als het even niet gaat en je het niet meer ziet zitten. Zet je eigen naam erin en spreek het uit over je lichaam, geest en ziel:
‘In naam van Jezus: geest, lichaam en ziel van ….. (Rocio), vertrouw op de HEERE en wees in volledige gehoorzaamheid aan Jezus!’
Want jouw geloof is niet in Gods daden of doorbraken. Jouw geloof is niet in Zijn zegeningen. Jouw geloof is niet in Zijn wonderen.
Jouw geloof is in HEM!
Hij zal je niet laten hangen, echt niet. Maar Hij werkt juist aan je vertrouwen en je houding. Totdat je volwassen bent op dat gebied. En dan komt de doorbraak.
Dus er is geen enkele reden om je zorgen te maken. God is je Vader je hoeksteen en je fundament!
Liefs, Rocio


